Slimme meter: verrast door Greenchoice

Als projectmanager in duurzaamheidsvraagstukken moet je zo je eigen woning als proefobject nemen. Het hele gezin is bezig om zo min mogelijk energie te verspillen. Dus zo hangen her en der stand-by killers (wat af en toe tot hilariteit leidt als de jongste het lampje uit wil doen), brand het licht nooit te lang, hebben we de oude 2e koelkast vervangen door een A-labeltje en doen we netjes de gordijnen dicht. Maar we profiteren ook nu  al bijna een jaar van onze zonneboiler.  Zo houdt ik al enkele jaren mijn energieverbruik bij en dit jaar mochten we een flink bedrag terug ontvangen. Het wordt een sport om energieverbruik dit jaar onder het niveau van 2011 te krijgen.

Begin januari ontdekte ik dat onze elektrameter stuk was. Ik
kreeg van Enexis  een nieuwe “slimme” meter. Ook werd gelijk mijn gasmeter vervangen. Top. Vanuit mijn energieleverancier Greenchoice, de enige echte groene leverancier, kreeg ik een mailtje over mijn verbruik. En ik was aangenaam verrast de meterstand van 1 april in het overzicht terug te vinden. Voor elektra dan. Waar die van het gasverbruik is blijven steken?? Maar eens een belletje aan wagen.  Maar goed, de stand klopte wel met mijn eigen lijstje. Super.

Helaas ga ik de prognose inschatting niet waarmaken. Ik wacht met spanning af op de PV-panelen die deze maand geleverd en gemonteerd gaan worden.  Dan zakt mijn elektra verbruik met 1/5 deel en hopelijk ook de energie nota. 

Nu is het zo dat ik regelmatig door ons gratis zonnetje  mijn voorraadvat op zolder  op een temperatuur is gebracht van 40-50 graden. Als we dit niet gebruiken koelt dit toch wel weer af. Dus op zoek om onze wasmachine geschikt te maken voor warm water toevoer. Dan kom je uit op hotfills van € 250,=.  Tsja niet echt een klein prijsje. Wat kost dan eigenlijk een nieuwe wasautomaat die dit ingebouwd heeft. € 600,=.  Leuke puzzel dus. Wie weet staat onze 10 jaar oude Miele (die het overigens nog super doet) op
marktplaats. Ach ja als duurzaamheid in je genen zit dan laat je je niet leiden door de goedkoopste oplossing.

2 reacties op “Slimme meter: verrast door Greenchoice

  1. Wij vragen de gasstand wel op bij de netbeheerder, maar krijgen die nog niet (goed) terug. We zijn bezig dit op te lossen en tot die tijd krijgen wij (en helaas u dus ook) enkel nog elke 2 maanden automatisch de stroomstand te zien.

    Succes met deze leuke blog en het project!